person using MacBook

Blijf investeren in je soft skills tijdens je carrière 

Wanneer heb jij voor het laatst een opleiding gevolgd? Een leven lang leren is een van de trends uit de afgelopen jaren. Werkgevers stellen een persoonlijk ontwikkelingsbudget beschikbaar aan medewerkers, om hen zo te helpen bij het verbreden of onderhouden van hun kennisniveau. Vaak ligt het zwaartepunt hierbij op de hard skills. Denk aan de vaardigheden en kennis die je nodig hebt om inhoudelijk mee te kunnen komen. Het is echter minstens zo belangrijk om te investeren in soft skills. Heb je bijvoorbeeld al eens overwogen om een coach opleiding te volgen? 

Een coach opleiding lijkt voornamelijk interessant te zijn voor mensen die inzetten op een carrière als coach. Het tegendeel is waar! Ook voor bijvoorbeeld een manager of leidinggevende is het volgen van een coach opleiding interessant. Je ontwikkelt hierbij verschillende soft skills die van pas komen in je dagelijks werk. Denk bijvoorbeeld aan je basis gesprekstechnieken. Onmisbaar bij veel beroepen! 

Soft skills zijn er in tal van verschillende soorten 

Dat een coach opleiding wordt aangeraden voor de ontwikkeling van je soft skills is niet vreemd. Een van deze soft skills is leiderschap. Dat bestaat feitelijk uit verschillende componenten. Een leidinggevende is namelijk niet alleen een leider, maar vaak bijvoorbeeld ook een coach voor de mensen onder zich. De laatste jaren kiezen organisaties en teams steeds vaker voor coachend leiderschap. Het is een alternatief voor bijvoorbeeld een aansturende- of delegerende leiderschapsstijl. 

Naast leiderschap zijn ook kunnen samenwerken, goed kunnen luisteren, helder kunnen communiceren, het tonen van empathisch vermogen en bijvoorbeeld het bieden van flexibiliteit vormen van soft skills. 

Dit leer je tijdens een coach opleiding 

Een coach opleiding wordt in verschillende varianten aangeboden. Sommige opleidingen duren een kleine twee weken, anderen maar een paar dagen. Het doel van deze opleidingen is om te reflecteren op je eigen gedrag. Hoe handel je momenteel richting een teamlid of medewerker? Welke technieken kun je voor jezelf ontwikkelen om je reactie aan te passen naar de situatie die zich voordoet? Hoe herken je welke van deze technieken je het beste toe kunt passen op de verschillende momenten? 

Het zijn vaardigheden die in tal van verschillende rollen van pas kunnen komen. Zo hebben niet alleen leidinggevenden baat bij de ontwikkeling van gesprekstechnieken, maar bijvoorbeeld ook docenten of adviseurs. Zij komen regelmatig in contact met ouders, met opdrachtgevers en collega’s. Hoe zorg je dat je een boodschap overbrengt? 

Mail